Tidningen Julia

Jag var bara tvungen att inhandla det senaste numret av Julia. Jag trodde att tidningen endast vände sig till tonåringar. Egentligen visste jag att yngre barn läste den ( tack vare min diskussion på ett Absolut förälder möte i år 6). När jag läste vilken ålder redaktion ansåg att tidningen var för...

 
Julia
Tidningen Julia vänder sig till tjejer mellan 9 och 14 år. Julia är en tuff tidning, som tjejer älskar och föräldrar kan känna sig trygga med. Julia speglar allt som händer i en 11-årings liv och allt hon är intresserad av, från idoler, musik, skönhet och mode till djur, pyssel, recept och aktuella reportage. Läsarna själva bidrar med musik- och bokrecensioner, brevvänner, pinsamma historier och skriver insändare om allt mellan himmel och jord. Modellerna som visar mode i tidningen är alltid Julialäsare, som ser ut precis som vanliga tjejer gör. Budskapet är: Du duger som du är!

... blev jag paff. Antingen är jag gammeldags eller så beror det på att jag inte har ngn tös.Budskapet är mkt trevligt. Men hur analyserar barn som läser denna tidning? Inte tänker de:"Jag är fin som jag är" när hon får se alla dessa "vackra människor".
Vilken tidning finns det för killar? Var ska de få ventilera och läsa om sina problem? Tidningen tar upp tio tecken på att du är tonåring, allt du behöver veta om mens, få bukt med finnarna. Killar har väl sina funderingar eller?

Jag vet att i skolan har man sk. tjejsnack och killsnack med skolsköterskan. Där får allt tas upp. Alla funderingar. Är jag normal om jag känner så här? etc. Säkerligen väldigt uppskattat. Allt som sägs stannar där.

Jag tror också att vi förälder är viktiga förebilder. Många föräldrar vill vara tonåringar och se ut som tonåringar rent fysiskt.




Vilka ideal förmedlar reklamen?

Vilka ideal gäller?
Låt eleverna samla reklambilder ur tidningar och diskutera vilka ideal som gäller just nu i form av ex. kläder, frisyrer och musiksmak.

Vilka problemlösningar erbjuder reklamen om du har finnar, fetma och smutsig tvätt? Vilka lösningar erbjuds? Låt eleverna leta efter lösningarna i massmedian.

Diskutera sanningshalten i en nyhetsbild jämfört med reklambild. Reklambilder har inte lika stränga regler utan kan manipuleras och förändras på ett fantasifullt sätt.

Inled med att låta eleverna, i helklass, tolka en bild på dels ett negativt sätt och dels ett positivt sätt. Fortsätt sedan att försöka förstå varför vi människor tolkar bilder så olika.

www.nivea.se
Sajten visar hur du ska bli av med dina finnar och hur du ska lägga din make-up. Bilder utav dockor som du klickar på och därefter levande mämnniskor. Kul idé.

reklambilder

Jessica Alba i Campari-reklam.

Hur påverkas våra barn och ungdomar av reklam?

Hur påverkas barn och ungdomar av reklam?

Media påverkar oss mkt, inte minst i samband med frågor kring hälsa och livsstil. Vilka ideal får vi? Kan man gå opåverkad genom tillvaron?

 Hur ska du se ut eller hur ska du vara klädd? Vilken trosa och bh-topp du ska bära. Skönhetsideal. träna så här och ät så här så går du ner si och så många kilo etc.
Bilden har jag hämtat från tidningen Frida. Om du börjar träna boxning får du en snygg ryggtavla.
I vårt medialiserade samhälle där utseendet har en framträdande roll behövs en kritisk blick för att undkomma kläd- och modeindustrins tvingade påbud om den fulländade kroppen. Perspektivet på sig själva och andra utvecklar självförtroendet eftersom det inte finns någon absolut skönhet så duger jag som jag är.

Hur ska vi hjälpa våra barn och ungdomar?

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0